RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN UNIT 3
Tarikh/Hari : 14 Mac 2011/Isnin Masa :8.30 – 9.00 pagi (30 minit)
Kelas : Tahun 6 Bestari Bilangan Pelajar : 36 orang
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam
Tajuk : Syarat Sah Puasa
Objektif : Murid dapat ;
Aras 1 :
1. Menyatakan syarat-syarat sah puasa.
2. Gigih melaksanakan tanggungjawab.
Aras 2 :
1. Menghuraikan syarat-syarat sah puasa.
2. Peka terhadap keperluan masyarakat..
Aras 3 :
1. Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan syarat-syarat sah puasa.
2. Menyatakan hari-hari yang diharamkan puasa.
3. Suka bersedekah.
Pengetahuan sedia ada : Murid telah mengetahui syarat wajib dan rukun puasa.
Konsep : Mengetahui dan syarat-syarat sah puasa
Bahan :
1. Lembaran kerja.
2. Carta syarat-syarat sah puasa.
3. Carta hari-hari yang diharamkan puasa.
Nilai :
1. Istiqamah melaksanakan ibadah puasa.
2. Ikhlas beribadah kepada Allah Ta’ala.
3. Suka dan ikhlas bersedekah.
19 BAHAN PENGAJARAN PEMBELAJARAN
Kemahiran : Banding beza;
1. Syarat sah puasa
2. Rukun puasa
3. Syarat wajib puasa
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Langkah 1 Set Induksi 7 minit | 1. Doa belajar 2.Syarat sah puasa | 1. Guru membaca doa belajar bersama murid. 2. Mempamerkan carta syarat-syarat sah puasa. 3. Bersoal jawab tentang syarat sah puasa dan mengaitkan dengan isi pelajaran. | 1. Murid membaca doa belajar bersama guru. 2. Murid melihat carta syarat-syarat sah puasa yang dipamerkan oleh guru. 3. Murid menjawab soalan yang dikemukan oleh guru. | |
Langkah 2 Perkembangan 15 minit | 1. Syarat sah puasa 2.Huraian syarat sah puasa 3. Menyelesaikan masaalah yang berkaitan dengan syarat sah puasa 4. Hari-hari yang diharamkan puasa | 1.Menerangkan syarat sah puasa 2.Menjelaskan huraian syarat-syarat sah puasa 3.Perbincangan masaalah yang berkaitan dengan syarat sah puasa 4. Sumbang saran hari-hari yang diharamkan puasa | 1.Menyebut syarat-syarat sah puasa 2.Menjelaskan huraian syarat sah puasa 3.Menyebut sah atau batal masasah yang berkaitan dengan syarat sah puasa 4.Menyebut hari-hari yang diharamkan berpuasa | |
Langkah 3 Penutup 8 minit | 1.Bersoal jawab tentang ; Syarat sah puasa masaalah yang berkaitan syarat sah puasa dan hari yang diharamkan berpuasa. 2. Padanan Syarat sah puasa dengan huraiannya. 3. Menyenaraikan syarat sah puasa dan hari yang diharamkan berpuasa. 4. Menyalin padanan syarat sah puasa. | 1. Menyoal murid secara rambang tentang : pengertian, hukum, dalil naqli, tahun disyariatkan puasa dan hikmah-hikmah puasa. 2. Mengedarkan lembaran kerja mengikut aras kumpulan murid dalam kelas. | 1. Menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh guru tentang ; pengertian, hukum, dalil naqli, tahun disyariatkan puasa dan hikmat puasa. 2. Menjawab soalan lembaran kerja yang diberikan oleh guru. | Murid disarankan menghayati tuntutan ibadah puasa. |
Refleksi :
Murid :33 orang dari 36 orang murid menguasai aras masing-masing.
Guru : Pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan jayanya.
Rumusan : Pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan baik mengikut perancangan
yang dirancang dan murid yang tidak menguasai aras diberi pemulihan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari Kedua
Tarikh/Hari : 10/5/2011 / selasa Masa : 9.45-10.15
Kelas : 6 Harmoni Bil. Pelajar : 38 Orang
M/Pelajaran : Ibadah
Tajuk : Syarat wajib Puasa
Objektif : Murid akan dapat :
Aras 1 : Menyebut pengertian syarat wajib puasa
Aras 2 : Menerangkan maksud wajib puasa.
Aras 3 : Membezakan secara lisan dan tulisan syarat wajib dan
Rukun Puasa..
Pengetahuan Sedia Ada :Murid biasa melakukan puasa
Konsep :Pengertian syarat wajib puasa
Sumber pengajaran: Carta dan Lembaran kerja.
Penghayatan/Nilai: Gigih melaksanakan tanggung jawab
- Mengetahui dan meyakini kewajipan puasa
- Sentiasa menjaga kesempurnaan puasa.
Kemahiran Berfikir : Menulis dan menyusun
- Menyenaraikan
- Mengklafikasi
9
Langkah/Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Set Induksi | Syarat wajib puasa | Guru mempamirkan carta gambar orang ramai di pasar Ramadan Guru bersoaljawab berkaitan dengan gambar. Guru mengaitkan gambar dengan tajuk pelajaran. | Melihat gambar Yang dipamirkan oleh guru. Murid bebas menjawab mengikut persepsi masing-masing. | Kaedah soal jawab |
Perkembangan 1 | Syarat wajib puasa | Guru mengulang kembali rukun puasa, 2 perkara. -Niat -Menahan diri. Secara ringkas tetapi padat | Murid mendengar dan mengigat | mengulang |
Perkembangan 2 | Syarat wajib puasa | Guru bersoaljawab -apa agama kamu? -berapa umur kamu? -akal kamu ? -kemampuan kamu? Guru menghubung kait jawapan murid dengan tajuk | Murid menjawab soalan guru secara kelas. | Sesi percambahan fikiran |
10
Perkembangan 3 | Syarat wajib puasa | Guru memberi penerangan dan huraian. -erti Islam dan Kafir -erti baligh -maksud berakal -maksud mampu | Murid mendengar, faham sambil membuat nota ringkas | Sumbang saran |
Perkembangan 4 | Syarat wajib puasa | Lembaran kerja Guru mengedarkan lembaran kerja -guru memberi bimbingan | Murid membaca,munulis dan menjawab lembaran kerja | Penilaian formatif |
Kesimpulan | Syarat wajib puasa | Rumusan -Guru mengulang dan merumus semula syarat wajib puasa -soal jawab sebagai pengukuhan -Nasihat dan penutup | Murid - mendengar -menjawab | Peneguhan dan pengukuhan |
Refleksi: Murid sering keliru diantara rukun dan wajib, apabila menjawab soalan lisan murid sering mecampurkan rukun puasa dengan syarat wajib puasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
HARI KETIGA
Tarikh: 12.05 2011/ (Isnin ) Masa :8.30 – 9.00 pagi (30 minit)
Kelas : Tahun 6 Harmoni Bilangan Pelajar : 38 orang
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam
Tajuk : Syarat Sah Puasa
Objektif : Murid dapat ;
Aras 1 :
1. Menyatakan syarat-syarat sah puasa.
2. Gigih melaksanakan tanggungjawab.
Aras 2 :
1. Menghuraikan syarat-syarat sah puasa.
2. Peka terhadap keperluan masyarakat..
Aras 3 :
1. Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan syarat-syarat sah puasa.
2. Menyatakan hari-hari yang diharamkan puasa.
Pengetahuan sedia ada : Murid telah mengetahui syarat wajib dan rukun puasa.
Konsep : Mengetahui dan syarat-syarat sah puasa
Bahan :
1. Lembaran kerja.
2. Carta syarat-syarat sah puasa.
3. Carta hari-hari yang diharamkan puasa.
Nilai :
1. Istiqamah melaksanakan ibadah puasa.
2. Ikhlas beribadah kepada Allah Ta’ala.
3. Suka dan ikhlas bersedekah.
12
BAHAN PENGAJARAN PEMBELAJARAN
Kemahiran : Banding beza;
1. Syarat sah puasa
2. Rukun puasa
3. Syarat wajib puasa
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Langkah 1 Set Induksi 7 minit | 1. Doa belajar 2.Syarat sah puasa | 1. Guru membaca doa belajar bersama murid. 2. Mempamerkan carta syarat-syarat sah puasa. 3. Bersoal jawab tentang syarat sah puasa dan mengaitkan dengan isi pelajaran. | 1. Murid membaca doa belajar bersama guru. 2. Murid melihat carta syarat-syarat sah puasa yang dipamerkan oleh guru. 3. Murid menjawab soalan yang dikemukan oleh guru. | |
Langkah 2 Perkembangan 15 minit | 1. Syarat sah puasa 2.Huraian syarat sah puasa 3. Menyelesaikan masaalah yang berkaitan dengan syarat sah puasa 4. Hari-hari yang diharamkan puasa | 1.Menerangkan syarat sah puasa 2.Menjelaskan huraian syarat-syarat sah puasa 3.Perbincangan masaalah yang berkaitan dengan syarat sah puasa 4. Sumbang saran hari-hari yang diharamkan puasa | 1.Menyebut syarat-syarat sah puasa 2.Menjelaskan huraian syarat sah puasa 3.Menyebut sah atau batal masasah yang berkaitan dengan syarat sah puasa 4.Menyebut hari-hari yang diharamkan berpuasa | |
Langkah 3 Penutup 8 minit | 1.Bersoal jawab tentang ; Syarat sah puasa masaalah yang berkaitan syarat sah puasa dan hari yang diharamkan berpuasa. 2. Padanan Syarat sah puasa dengan huraiannya. 3. Menyenaraikan syarat sah puasa dan hari yang diharamkan berpuasa. 4. Menyalin padanan syarat sah puasa. | 1. Menyoal murid secara rambang tentang : pengertian, hukum, dalil naqli, tahun disyariatkan puasa dan hikmah-hikmah puasa. 2. Mengedarkan lembaran kerja mengikut aras kumpulan murid dalam kelas. | 1. Menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh guru tentang ; pengertian, hukum, dalil naqli, tahun disyariatkan puasa dan hikmat puasa. 2. Menjawab soalan lembaran kerja yang diberikan oleh guru. | Murid disarankan menghayati tuntutan ibadah puasa. |
Refleksi :
Murid : 33 orang dari 38 orang murid menguasai aras masing-masing.
Guru : Pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan jayanya.
Rumusan : Pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan baik mengikut perancangan
yang dirancang dan murid yang tidak menguasai aras diberi pemulihan.
No comments:
Post a Comment